Wprowadzenie    Liturgia słowa    Katecheza    Rozważanie

NIEDZIELA PALMOWA, CZYLI MĘKI PAŃSKIEJ Rok A (czerwony) Nr 18 (17 kwietnia 2011)

Wprowadzenie do liturgii

GOLGOTA

„Gdy przyszli na miejsce zwane Golgotą, to znaczy Miejscem Czaszki…, ukrzyżowali Go”. Opis Męki Jezusa (Mt 26,14-27,66) zmierza ku swemu symbolicznemu celowi, którym jest ta skalista ostroga wystająca kilka metrów nad ziemię, obecnie włączona w kompleks Bazyliki Grobu Świętego w Jerozolimie. Pielgrzymi wchodzą (…) do kaplicy podzielonej między franciszkanów i prawosławnych Greków.
Nad ołtarzem dominuje wielki Chrystus ukrzyżowany (…). Ołtarz umieszczono nad srebrną okrągłą płytą, która ma wskazywać miejsce, gdzie wbity był krzyż Chrystusa. W środku owej płyty znajduje się otwór pozwalający dotknąć skały Golgoty (…).
Nazwa Golgota jest pochodzenia aramejskiego i oznacza „miejsce czaszki” (po łacinie calvaria). Być może terminem tym określano nagie, skaliste wzniesienie o okrągłych kształtach, które wznosiło się poza murami Jerozolimy. Właśnie ten niepozorny pagórek stał się wielkim znakiem, a ludowa religijność i sztuka nada mu tysiące kształtów. Będzie on uważany niemal za centrum kosmosu.
Symboliczne znaczenie zostało podkreślone przez pewien interesujący szczegół, umieszczony u podnóża obecnej kaplicy na Kalwarii. Pod nią bowiem znajduje się tak zwana Kaplica Adama. Według starożytnych wierzeń Golgota miała być miejscem pochówku Adama, pierwszego człowieka. Spływająca z krzyża Krew Chrystusa dotarła do czaszki Adama, oczyszczając z grzechu pierworodnego jego samego oraz całą ludzkość. Jest to bardzo wymowna tradycja, którą jeszcze dziś możemy spotkać na różnych krucyfiksach, przedstawiających czaszkę u stóp krzyża Chrystusa.
 

abp Gianfranco Ravasi,
„Odkrywanie Słowa”, Częstochowa 2002