Wprowadzenie    Liturgia słowa    Katecheza    Rozważanie

UROCZYSTOŚĆ JEZUSA CHRYSTUSA, KRÓLA WSZECHŚWIATA Rok A (biały) Nr 56 (20 listopada 2005)

Liturgia słowa


PIERWSZE CZYTANIE (Ez 34, 11-12. 15-17)
Prorok Ezechiel, działający w czasach niewoli babilońskiej, przedstawia Boga jako dobrego pasterza, który po wypełnieniu się dni udręki zatroszczy się o swoje owce. Odnajdzie je w miejscach, gdzie się zagubiły i sprowadzi do swojej owczarni. Ten wyczekiwany pasterz będzie również sędzią, który osądzi swoje owce sprawiedliwie.

Czytanie z Księgi proroka Ezechiela


To mówi Pan Bóg: «Oto Ja sam będę szukał moich owiec i będę miał o nie pieczę. Jak pasterz dokonuje przeglądu swojej trzody, wtedy gdy znajdzie się wśród rozproszonych owiec, tak Ja dokonam przeglądu moich owiec i uwolnię je ze wszystkich miejsc, dokąd się rozproszyły w dni ciemne i mroczne.
Ja sam będę pasł moje owce i Ja sam będę je układał na legowisko, mówi Pan Bóg. Zagubioną odszukam, zabłąkaną sprowadzę z powrotem, skaleczoną opatrzę, chorą umocnię, a tłustą i mocną będę ochraniał. Będę pasł sprawiedliwie».
Do was zaś, owce moje, to mówi Pan Bóg: «Oto Ja osądzę poszczególne owce, barany i kozły».
PSALM
(Ps 23, 1-2a. 2b-3. 5. 6)
Obraz Boga jako dobrego pasterza zostaje pogłębiony w psalmie responsoryjnym. Wszystkie znaki Bożej opieki, o których pisał Psalmista, wypełniają się w naszych czasach. Bóg przez swoje słowo i działanie Opatrzności prowadzi nas po właściwych ścieżkach. A w czasie Mszy św. zastawia dla nas stół. Co więcej, te dary Bożej łaski mają dla nas owocować na wieczność.
Refren: Pan mym pasterzem, nie brak mi niczego. Pan jest moim pasterzem: * niczego mi nie braknie, pozwala mi leżeć * na zielonych pastwiskach. Ref. Prowadzi mnie nad wody, gdzie mogę odpocząć, * orzeźwia moją duszę. Wiedzie mnie po właściwych ścieżkach * przez wzgląd na swoją chwałę. Ref. Stół dla mnie zastawiasz * na oczach mych wrogów; Namaszczasz mi głowę olejkiem, kielich mój pełny po brzegi. Ref. Dobroć i łaska pójdą w ślad za mną * przez wszystkie dni mego życia i zamieszkam w domu Pana * po najdłuższe czasy. Ref.
DRUGIE CZYTANIE
(1 Kor 15, 20-26. 28)
Wierni w Koryncie, podobnie jak większość Greków, mieli problemy z wiarą w Zmartwychwstanie. Było to bowiem pojęcie obce ich kulturze. Dlatego św. Paweł tak szczegółowo tłumaczył im zarówno potrzebę, jak i sens Zmartwychwstania jako ostatecznego triumfu Chrystusa nad wszystkimi wrogami, a zwłaszcza nad śmiercią.

Czytanie z Pierwszego Listu świętego Pawła Apostoła do Koryntian


Bracia:
Chrystus zmartwychwstał jako pierwszy spośród tych, co pomarli. Ponieważ bowiem przez człowieka przyszła śmierć, przez człowieka też dokona się zmartwychwstanie. I jak w Adamie wszyscy umierają, tak też w Chrystusie wszyscy będą ożywieni, lecz każdy według własnej kolejności. Chrystus jako pierwszy, potem ci, co należą do Chrystusa, w czasie Jego przyjścia. Wreszcie nastąpi koniec, gdy przekaże królowanie Bogu i Ojcu i gdy pokona wszelką Zwierzchność, Władzę i Moc.
Trzeba bowiem, ażeby królował, aż położy wszystkich nieprzyjaciół pod swoje stopy. Jako ostatni wróg zostanie pokonana śmierć. A gdy już wszystko zostanie Mu poddane, wtedy i sam Syn zostanie poddany Temu, który Synowi poddał wszystko, aby Bóg był wszystkim we wszystkich.
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ
(Por. Mk 11, 10) Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
Błogosławiony, który przybywa w imię Pańskie;
błogosławione Jego królestwo, które nadchodzi. Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
EWANGELIA
(Mt 25, 31-46)
Opis Sądu Ostatecznego z dzisiejszej Ewangelii nawiązuje do zwyczajów pasterskich w czasach Chrystusa, gdy oddzielano owce przeznaczone do udoju od reszty, która nie dawała mleka. Z dalszych słów Ewangelii dowiadujemy się, że Chrystus oczekuje od z nas, aby każdy nasz dzień owocował czynami wypływającymi z miłości do Boga i do bliźniego.

Słowa Ewangelii według świętego Mateusza


Jezus powiedział do swoich uczniów:
«Gdy Syn Człowieczy przyjdzie w swej chwale i wszyscy aniołowie z Nim, wtedy zasiądzie na swoim tronie, pełnym chwały. I zgromadzą się przed Nim wszystkie narody, a On oddzieli jednych od drugich, jak pasterz oddziela owce od kozłów. Owce postawi po prawej, a kozły po swojej lewej stronie.
Wtedy odezwie się Król do tych po prawej stronie: „Pójdźcie, błogosławieni Ojca mojego, weźmijcie w posiadanie królestwo, przygotowane wam od założenia świata.
Bo byłem głodny, a daliście Mi jeść;
byłem spragniony, a daliście Mi pić;
byłem przybyszem, a przyjęliście Mnie;
byłem nagi, a przyodzialiście Mnie;
byłem chory, a odwiedziliście Mnie;
byłem w więzieniu, a przyszliście do Mnie”.
Wówczas zapytają sprawiedliwi: „Panie, kiedy widzieliśmy Cię głodnym i nakarmiliśmy Ciebie? spragnionym i daliśmy Ci pić? Kiedy widzieliśmy Cię przybyszem i przyjęliśmy Cię? lub nagim i przyodzialiśmy Cię? Kiedy widzieliśmy Cię chorym lub w więzieniu i przyszliśmy do Ciebie?”.
Król im odpowie: „Zaprawdę, powiadam wam: Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili”.
Wtedy odezwie się i do tych po lewej stronie: „Idźcie precz ode Mnie, przeklęci, w ogień wieczny, przygotowany diabłu i jego aniołom.
Bo byłem głodny, a nie daliście Mi jeść;
byłem spragniony, a nie daliście Mi pić;
byłem przybyszem, a nie przyjęliście Mnie;
byłem nagi, a nie przyodzialiście Mnie;
byłem chory i w więzieniu, a nie odwiedziliście Mnie”.
Wówczas zapytają i ci: „Panie, kiedy widzieliśmy Cię głodnym albo spragnionym, albo przybyszem, albo nagim, kiedy chorym albo w więzieniu, a nie usłużyliśmy Tobie?”
Wtedy odpowie im: „Zaprawdę, powiadam wam: Wszystko, czego nie uczyniliście jednemu z tych najmniejszych, tegoście i Mnie nie uczynili”.
I pójdą ci na mękę wieczną, sprawiedliwi zaś do życia wiecznego».